Arrow-black

PREMIERA FŁ4K I TEATRU NOWEGO IM. KAZIMIERZA DEJMKA W ŁODZI

LUDOWA HISTORIA POLSKI 

17 i 18 WRZEŚNIA, GODZ. 19.15
TEATR NOWY, MAŁA SCENA, ZACHODNIA 93

Historia Polski, jaką znamy, nie jest historią wszystkich. Historia Polski, jaką znamy, jest historią elit. Tymczasem na należne mu miejsce w zapisie przeszłości zasługuje każdy, tak jak każdy zasługuje na swoje miejsce w przyszłości, która dopiero nadejdzie.
W „Ludowej historii Polski” Adam Leszczyński zastanawia się nad metodologią historiografii, prowadzonej z odwróconej perspektywy – perspektywy wykluczonych. Jak o historii Polski, jako o historii wyzysku, mówić ze sceny głosem młodych?

Podążając za ideą autora, twórcy spektaklu proponują krytyczne spojrzenie na historię Rzeczpospolitej jako na dzieje wielkiego folwarku, zbudowanego na ciemiężeniu i eksploatacji, dla jednostronnej korzyści najbardziej uprzywilejowanych: od handlu niewolnikami w państwie Mieszka I począwszy, na bezwzględnej transformacji ustrojowej 1989 roku kończąc. To, co sądzimy o historii ziem, na których przyszło nam żyć, wymaga radykalnej, krytycznej rewizji: nie zaprojektujemy przyszłości, nie uporawszy się wcześniej z bolesną, pełną sprzeczności przeszłością.

Perspektywa zaproponowana w „Ludowej historii Polski” zostaje potraktowana jako historia niedokończonej emancypacji; spojrzenie w przeszłość, pozwalające dostrzec zarys kształtującej się współcześnie rewolucji. Znajdujemy się bowiem w momencie przełomowym: od 1990 roku tak wielu młodych ludzi nie deklarowało się po lewej stronie politycznego spektrum.

Leszczyński jako historyk czyni ważny krok; kolejny należy do artystów. Ci jednak nie poprzestają na spojrzeniu historycznym – w takim wypadku wystarczyłoby przeczytać książkę. Adam Leszczyński stawia na merytoryczną, szeroką analizę w ujęciu historycznym. Nie proponuje jednak rozwiązań politycznych czy systemowych, z których można byłoby skorzystać dzisiaj. Nie ma pewności, czy teatr dysponuje narzędziami, mogącymi pomóc w projektowaniu takich rozwiązań. Na pewno jednak ma narzędzia pozwalające podzielić się marzeniem o lepszym jutrze, fantazją o sprawiedliwym świecie – snem o równości. To było, jest i zawsze będzie zadaniem żywego, zaangażowanego teatru: dawać nadzieję na to, że sen w końcu stanie się rzeczywistością.

Dziś trzeba myśleć o tworzeniu sojuszy, wspólnego frontu walki o realną zmianę społeczną. Żebyśmy – parafrazując słowa Andrzeja Ledera – nie przespali kolejnej rewolucji. „Ludowa historia Polski” może być zapalnikiem do takiej rozmowy. A, jak mówił Bernard Marie-Koltes, nie ma rozmowy o sztuce bez rozmowy o wykluczeniu.

Spektakl jest koprodukcją Festiwalu Łódź Czterech Kultur i Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, we współpracy z Akademią Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. 

BILETY: KLIKNIJ TUTAJ


TWÓRCY:
Reżyseria / Opracowanie Muzyczne - Piotr Pacześniak AST KRAKÓW
Dramaturgia – Wera Makowskx AST KRAKÓW
Video - Jagna Nawrocka ASP  ŁÓDŹ
Scenografia i Kostiumy - Anna Rogóż
Choreografia - Anna Obszańska 

OBSADA
Jolanta Jackowska
Halszka Lehman 
Przemysław Dąbrowski
Łukasz Gosławski
Damian Sosnowski

Inspicjentka
Hanna Molenda - Jaźwińska

PIOTR PACZEŚNIAK (1999)

Ur. 1999. Student II roku na Wydziale Reżyserii Dramatu krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Członek Ruchu Sprawiedliwości Społecznej Piotra Ikonowicza. Członek Pracowni dramaturgicznej Igi Gańczarczyk. Autor wierszy i przekładów. Publikował w Odrze i Krytyce Literackiej. Asystent reżyserki Katarzyny Kalwat oraz kompozytora Wojciecha Blecharza przy projektach Staff Only (Biennale Warszawa i TR Warszawa), Choreografie domowe (Volksbuehne, CSW i TR Warszawa) i Powrót do Reims (Boska komedia, Nowy Teatr w Warszawie). Absolwent modułu Devising Theater & Collective work pod kier. Sodji Lotker i Wojtka Ziemilskiego w ramach międzynarodowych warsztatów Summer Camp (Nowym Teatr w Warszawie). Absolwent międzynarodowych warsztatów My documents pod kier. Loli Arias oraz Synchronizing Times pod kier. Alexandra Gieschego (Teatr Studio i Onassis Stegi w Atenach). Absolwent warsztatów Summer Camp: New Rules pod kierunkiem Prodromosa Tsinikorisa, She She Pop oraz Justyny Sobczyk i Justyny Wielgus z Teatru 21 (Nowy Teatr). Absolwent modułów Dramaturgia, Kurator/producent i Nowatorskie praktyki artystyczne w ramach Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych pod kier. prof. Krystyny Duniec. Pracował przy organizacji pierwszej edycji Biennale Warszawa.

 WERA MAKOWSKX (1998)

Studentka III roku na Wydziale Reżyserii Dramatu krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Asystentka reżysera Pawła Miśkiewicza przy spektaklu „Biesy” (Narodowy Stary Teatr w Krakowie). Twórczyni spektaklu “Mam mordę wieloraką”, realizowanego w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, uczestniczka warsztatów “Mój głos”, organizowanych w Narodowym Starym Teatrze z okazji 100-lecia uzyskania przez kobiety praw wyborczych. Współzałożycielka polsko-słowackiego kolektywu „Żyjemy Plano”, z którym zrealizowała projekt „Happines Now – ASMR”. Razem ze studentami II i IV roku AST w Krakowie w czasie głębokiego lockdownu zrealizowała „Wielopole, Wielopole” w opuszczonej kawiarni.

ANNA ROGÓŻ (1994)

Scenografka, kostiumografka, graficzka. Dyplomantka scenografii na ASP w Krakowie oraz absolwentka Digital Visual Design fińskiego Aalto University. Współpracowała przy tworzeniu scenografii do spektakli krakowskiego Teatru Ludowego („Sekretne Życie Friedmanów” w reż. Marcina Wierzchowskiego; „Zahipnotyzuj mnie”, reż. Małgorzata Bogajewska), TR Warszawa („Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady”, reż. Katarzyna Kalwat), Teatru Starego („Panny z Wilka”, reż. Agnieszka Glińska), Teatru Współczesnego w Szczecinie („Piknik pod Wiszącą Skałą”, reż. Mira Mańka) oraz Nowego Teatru („Powrót do Reims”, reż Katarzyna Kalwat). Uczestniczka polskich oraz międzynarodowych wystaw. Członkini zespołu polskiej Wystawy Studenckiej na Praskim Quadriennale 2019. Współpracowała z Alkiem Janickim w ramach grupy PerForm, czego rezultatem był mapping na fasadzie Teatru Słowackiego oraz Centrum Multimedialne na Wawelu.

JAGNA NAWROCKA

Artystka interdyscyplinarna, performerka, skrzypaczka i joginka. Jest absolwentką studiów licencjackich na kierunku Mediacja Sztuki na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Obecnie przygotowuje się do obrony dyplomu magisterskiego na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Jest zaangażowana w projekty performatywne, kuratorskie, multimedialne i eksperymenty artystyczne w Polsce i za granicą. W 2018 roku podczas wymian w ramach programu Erasmus+ na Accademia di Brera w Mediolanie współtworzyła między innymi performance „Long Lasting Landscapes” z grupą Dance Makers. Od 2020 roku współpracuje z duetem kuratorskim: Joanną Warszą i Övül Ö. Durmusoglu przy projekcie „Die Balkone” w Berlinie. Mieszka w Poznaniu, gdzie dołączyła do kolektywu vjskiego: .wju. Zajmuje się realizacją multimediów, koordynacją produkcji i reżyserią doświadczeń. W 2021 roku współtworzyła spektakl „Kto nie ma nic, ten może wszystko" w Teatrze Nowym w Łodzi w obszarze wideo-instalacji. W ramach własnej twórczości prowadzi badania artystyczne wokół zagadnienia poszerzonej choreografii. 

ANNA OBSZAŃSKA

Ur. 1996. Studentka II roku Wydziału Reżyserii Dramatu oraz V roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. W roku 2017 była stypendystką prestiżowego Folkwang Universitat der Kunst w Essen (Niemcy). Swój warsztat z zakresu szeroko rozumianego tańca współczesnego zdobywała między innymi u: Jacka Łumińskiego, Sylwii Hefczyńskiej – Lewandowskiej, Natalii Iwaniec, Iwony Olszowskiej, Dawida Lorenca, Petera Jasko, Stephana Brinkmanna, Inaki’ego Azpillaga, Thomasa Stayerta, Manuela Ronda, Idana Porgesa, Chloe Beillevaire, Iyar Elezra. Podczas toku edukacji na WTT zrealizowała projekt „I’d rather...” prezentowany w ramach „Festival Nove Generace” w Pradze. Występowała w spektaklu dyplomowym „CPH4” w choreografii Jacka Łumińskiego oraz „Hen. O końcu” w reżyserii Macieja Podstawnego. Aktorka oraz asystentka reżyserki Magdaleny Miklasz przy spektaklu „Piotruś Pan i Jakub Hak” (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, premiera listopad 2020). Choreografka oraz asystentka Macieja Podstawnego przy realizacji „Zbrodni i Kary” (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, premiera kwiecień 2021).

Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalsze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności.

ORGANIZATORZY

flCD_pojedyncze_poziom_czarne
2CD_pojedyncze_poziom_czarne

GŁÓWNI PARTNERZY

Zadanie jest realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu miasta Łodzi.

kreujeCD_pojedyncze_poziom_czarne

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z Funduszy Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

mkiCD_pojedyncze_poziom_czarne
Logo_NIMIT_RGB_Black_poziom-1
fwCD_pojedyncze_poziom_czarne

PATRONATY HONOROWE

hz
woj-CD_pojedyncze_poziom_czarne
masCD_pojedyncze_poziom_czarne
izCD_pojedyncze_poziom_czarne
amb-CD_pojedyncze_poziom_czarne
niem-CD_pojedyncze_poziom_czarne
mkiCD_pojedyncze_poziom_czarne

SPONSORZY

mc
rCD_pojedyncze_poziom_czarne

PARTNERZY

Drukowanie


sw-CD_pojedyncze_poziom_czarne
fb-CD_pojedyncze_poziom_czarne
konCD_pojedyncze_poziom_czarne
217_2-krzywe-1
WIERZE-W-BAJKI_black-01
krk-CD_pojedyncze_poziom_czarne
no-CD_pojedyncze_poziom_czarne
pino-CD_pojedyncze_poziom_czarne
b-CD_pojedyncze_poziom_czarne
vCD_pojedyncze_poziom_czarne

PATRONATY MEDIALNE 

09_TVP_KULTURA_ACHROMATYCZNE-1


gz-CD_pojedyncze_poziom_czarne
et-CD_pojedyncze_poziom_czarne
teatr-CD_pojedyncze_poziom_czarne
rl-CD_pojedyncze_poziom_czarne
kk-CD_pojedyncze_poziom_czarne
cd-CD_pojedyncze_poziom_czarne
musicNOW_logo-10-2